I august og desember reiste en gruppe studenter og lærere fra Universitetet i Agder (UiA) til Rwanda for å undervise og samarbeide med studenter fra et universitet i Kigali. Oppholdet var en del av UiAs samarbeid internasjonalt med VR som et sentralt fokusområde. Reisen, organisert av Maurice Ghislain fra UiA, var en unik opplevelse for deltakerne, som fikk muligheten til å dele kunnskap, lære fra hverandre og oppleve en helt ny kultur.
Før reisen la deltakerne opp et detaljert program. Studentene fikk bryne seg på å forberede digitale kurs, slik at de rwandiske studentene kunne forberede seg til undervisningen. Hver dag, fra klokken 08:00 til 17:00, underviste de norske studentene og gikk gjennom oppgaver sammen med de rwandiske kolleger. Programmet var strukturert, men samtidig tilrettelagt for å gi rom for samarbeid og kreativitet.
For mange av de norske studentene var dette første gang de besøkte Afrika. Førsteinntrykket av Kigali var overveldende positivt. “Det føltes nesten som å være i California, med fine hus, moderne bygninger og en utrolig gjestfri atmosfære,” fortalte en av studentene. Trafikken var kaotisk, men likevel en del av sjarmen. Skolen i Kigali var moderne og imøtekommende, og deltakerne ble tatt imot med åpne armer.
VR-prosjektet var en sentral del av oppholdet. Studentene brukte Unity og XRI Toolkit til å lage egne VR-applikasjoner. De delte seg inn i grupper på to og to, der de fikk oppgaven å utvikle et spill eller en applikasjon som de senere skulle presentere. Mange av de rwandiske studentene hadde begrenset erfaring med VR eller programmering, men deres interesse og entusiasme var tydelig.
“Vi forsøkte å pushe dem til å finne løsninger på egen hånd i stedet for å gi dem alle svarene direkte,” forteller en av de norske studentene. Selv om det oppstod tekniske utfordringer, slik det ofte gjør i startfasen, klarte gruppene å overvinne hindringene og levere imponerende resultater.
Opplevelsen av å undervise og samarbeide med rwandiske studenter var inspirerende. “Vi ble sett på som lærere, og det var tydelig at de respekterte og satt pris på den korte tiden vi hadde sammen.” forteller en av studentene. Samtidig lærte de norske studentene mye av sine rwandiske kolleger. ”Vi ble imponert over den åpne og nysgjerrige holdningen, som skiller seg fra den mer reserverte kulturen vi er vant til hjemme i Norge”, forteller de norske studentene.
Hver dag startet med undervisning og gruppearbeid, men deltakerne fikk også oppleve Rwandas kultur utenfor klasserommet. Den siste dagen var et høydepunkt for mange, da alle gruppene fikk presentere resultatene sine. En av studentene delte: “Å se mestringsfølelsen hos studentene og hvordan de ble stolte av sitt eget arbeid, er noe jeg alltid vil huske.”
Samarbeidet mellom UiA og universitetet i Kigali er et eksempel på hvordan teknologi som VR kan knytte mennesker sammen på tvers av grenser. De norske studentene mener dette er noe alle universiteter burde satse på. “Universitetet handler om å jobbe sammen, stille spørsmål og dele kunnskap. Dette prosjektet er et perfekt eksempel på det,” sier en av deltakerne.
Flere av studentene uttrykte et ønske om å reise tilbake til Rwanda, enten i en lignende sammenheng eller på egen hånd. De opplevde turen som en unik mulighet til å utvikle seg, både personlig og faglig. “Man lærer ekstra mye når man lærer andre. Denne erfaringen har gitt meg livserfaring og utviklet mine lederegenskaper,” sier en av studentene.
Til slutt vil deltakerne rette en stor takk til Universitetet i Agder og universitetet i Kigali for å ha gjort dette samarbeidet mulig. “Vi følte oss utrolig godt tatt imot, og dette er en opplevelse vi aldri vil glemme.”