Artikkel

Lufthansa viser veg innen kundeopplevelser og trening

Forfatter

Kim Baumann Larsen

Dato

30.11.2024

Lufthansa viser veg med bruk av omsluttende teknologier for kundeopplevelser og trening

Immersive-X er en årlig virtuell konferanse som samler fremtredende ledere, tenkere, og kreatører innen XR, VR, AR og AI for å skape en online event i VR utenom det vanlige. Konferansen fant sted i rekke sosiale VR-plattformer som Spatial, Engage, Horizon Worlds, Raum, VRChat, Foretell Reality, Microsoft Mesh og norske Naer fra den 25. – 28. november.
 
I løpet av 3-4 dager fikk deltagere ikke bare mulighet til å lære om hvordan internasjonale selskap og organisasjoner bruker VR til å komme nærmere kundene sine og mer effektivt trene sine ansatte men vi fikk også selv teste flere av de fremviste opplevelsene i VR.
 
Ett av høydepunktene var presentasjonen av Lufthansa sitt virtuelle VR-showrom som presenterer deres nye designkonsept for langdistanseflyginger, Lufthansa Allegris. Bygget på plattformen RAUM har mer enn 10 000 besøkende fått se og virtuelt teste et helt nytt kabinkonsept. Dette prosjektet er bare den siste innovative bruken av VR for et av verdens største flyselskap, for de har også implementert trening for piloter, kabinansatte og de som jobber med vedlikehold med VR-briller og ser for seg VR som del av underholdningstilbudet ombord.
 
Den tyske banken Bayerische Landesbank viste hvordan de bruker VR for trening i risikohåndtering for deres ansatte og i VRChat fikk vi se hvordan den filantropiske organisasjonen AGOG samler agenter, tenkere og byggere for sosial endring, og hjelper de med å skape nye måter å lære, inspirere og samarbeide på gjennom VR og AR.
 
Blant de meste lærerike presentasjonene var “Spatial Networks for Brands” av Andy Fidel fra Spatial Networks. Hun argumenterte for at romlig – ‘spatial’ – nettverking er fremtiden for merkevarer for å knytte kontakt med (spesielt den kommende generasjonen av) forbrukere og at vi ønsker reell tilknytning til merkevaren og ikke bare produkter. Hennes eksempler på kampanjer fra blant annet IKEA, Ferrari og Paramount Pictures redefinerer hvordan merkevarer skaper engasjement hos forbrukere og peker mot en fremtid som handler om samskaping mellom merkevare og forbrukere og en blanding av fysiske og virtuelle opplevelser.